Zelfsturing op de werkvloer is ‘hot’. In de zorg en welzijn ontstaan zelfsturende teams; zelfsturing over je loopbaan is van belang; 40 jaar werken voor één baas is uit! Het werk is zelfstandiger, er wordt intensiever samengewerkt. Dit biedt kansen. De een vindt die gemakkelijker te grijpen dan de ander.
Deze ontwikkelingen kunnen twee kanten opgaan: een jungle waarin je de weg kwijtraakt en waarin arbeidsvoorwaarden verslechteren; of en dat is de tweede weg, er ontstaat meer gelijkwaardigheid op de werkvloer en de belangrijke waarde van de werker krijgt meer erkenning.
Ik vind dit belangrijk.
Van iedere klus leer ik en daarmee hoop ik anderen weer verder te brengen. Een dag werken met een ondernemingsraad leerde mij bijvoorbeeld dat zelfsturing niet van de grond kan komen wanneer professionals en organisatie(s) niet ook met elkaar het gesprek over kwaliteit (wat is dat, hoe meet je dat, wat registreer je) aangaan. Een begeleiding van een managementteam en werkers uit een instelling leerde dat deze managers er voor willen gaan, dat ze zien dat zij echt in een andere rol moeten. Dat kost moeite maar brengt winst en werkplezier. En binnenkort start ik met een evaluatieonderzoek in een kleine welzijnsinstelling waar het van buiten lijkt dat het tóp gaat met de zelfsturing en met hun werk. Ik ga kijken wát maakt dat het werkt.
een belangrijk inzicht is dat ‘men in de organisatie’ (en zeker de top) het echt moet willen, en dat vervolgens zo snel mogelijk de werkers (werknemers, zzp-ers) er direct bij betrokken moeten worden. Een handige stap is bijvoorbeeld om in het bedrijf te kijken waar zelfregie al min of meer bestaat. Of om met mensen te spreken over wat zelfregie ís en hoe hen dat helpt het werk goed te doen. Als het lukt om een levendige discussie op gang te brengen, goede voorbeelden over de bühne te brengen en als men ook meteen inzet op versterking van de individuele werkers, kan het proces de goede richting in gaan. En medewerkers (werknemer,zzp-er) er zo snel mogelijk bij betrekken! Dat blijkt de belangrijkste succesfactor te zijn.