Het ‘goede gesprek’ is een vorm van situatie-coaching.
Het bestaat uit een tot drie gesprekken tussen een medewerker en ‘de organisatie’ (leidinggevende, projectleider of bijvoorbeeld collega (‘s)).
Soms doen een paar goede gesprekken (met begeleiding van coach/mediator) tussen medewerker en organisatie veel meer dan een lang coachingstraject.
Waarom?
* Deze gefaciliteerde gesprekken zijn in feite een vorm van coaching. De deelnemers worden beide versterkt. Zij worden ondersteund op ‘in je kracht blijven’ en op ‘in verbinding zijn met de ander’. Dit helpt om effectief te functioneren en versterkt het zelfbewustzijn.
* De gesprekken hebben een helend effect. De initiatiefnemer ervaart dat er in hem of haar wordt geïnvesteerd. Vaak is er schade opgelopen in de relatie met de organisatie. Door echt in gesprek te gaan, maakt de organisatie een belangrijk gebaar.
* Niet alleen de initiatiefnemer, ook de organisatie leert van de thema’s die worden ingebracht en de wijze waarop dat gebeurt. Deze thema’s staan zelden op zichzelf. Veelal weerspiegelen ze patronen en thema’s die ook spelen in de cultuur of handelswijze van de organisatie.
Belangrijk: Zowel een medewerker als een ander uit de organisatie (leidinggevende, collega, projectleider) kan het initiatief nemen; de medewerking van beiden is vrijwillig. Het doel van de gesprekken is dat beiden zich uitspreken over de zaken die hen bezighouden met betrekking tot de samenwerking, het functioneren van zichzelf of de ander of bijvoorbeeld een (dreigend) conflict.