Professionals in een zelfsturend team moeten als groep functioneren. Dat betekent: gezamenlijk zicht houden op taken en die onderling verdelen, samen prioriteiten stellen, de eigen en elkaars professionele ontwikkeling in de gaten houden, de balans werk-privé bewaken, elkaar durven aanspreken op al deze punten, et cetera. Dat vereist veiligheid in het team en bepaalde vaardigheden. In de praktijk valt de verandering niet mee! Mijn tip: start met het aanleren en beoefenen van de dialoog op basis van Deep Democracy. Daarmee kunnen snel vorderingen gemaakt worden. En het mooie is: niemand hoeft er voor ‘te veranderen’.
Valkuilen van zelfsturende teams
– werknemers gaan over hun grenzen heen;
– de druk neemt toe;
– rotklussen worden niet opgepakt;
– de neuzen staan niet dezelfde kant op;
– er staat een de-facto leider op
– ziekteverzuim neemt toe (minder verzuim, maar wel langer – men wacht te lang)
– onduidelijk vaak wie welke taken heeft rond ziekte van collega
Bron: NRC 11 november 2015
Kern van de Dialoog is dat een team de waarde ziet van ‘ruimte maken voor ieders inbreng’, en dat die ruimte daadwerkelijke wordt gemaakt. Ieder teamlid heeft een virtueel stukje van de puzzel in handen, met elkaar vind je de beste aanpak. Dit klinkt gemakkelijker dan het is. En toch is het ook weer niet moeilijker dan je denkt.
Veel mensen zijn niet gewend om meningsverschillen aan te gaan. Ingaan tegen de dominante opvattingen in de groep voelt ongemakkelijk, net als luisteren naar het tegengeluid, de spuit-elf, het teamlid dat op de valreep aan komt zetten met: “jullie zeggen dit nu wel, maar…”. Teams die starten met de Dialoog gaan hier doorheen. Dat valt soms tegen, maar vaak ook mee. Een goede Dialoog werkt verfrissend en versterkt het vertrouwen in jezelf en in het team.
De dialoog prikkelt iedereen om mee te doen. Dat heeft grote waarde. Teamleden die zich niet betrokken voelen bij een onderwerp of steeds hun mond houden, voelen zich ook niet verbonden met de afspraken. Bij de uitvoering laten ze het vaak afweten. Ze zeggen JA en doen NEE. Met een goed uitgevoerde Dialoog bereik je dat ieder teamlid niet alleen wordt gehoord, maar ook dat hij of zij een eigen inzicht of waarde toevoegt aan het gemeenschappelijke besluit. Er ontstaat verbinding en draagvlak, en dat versterkt zowel de organisatie als de individuele professional.